سه شنبه 18 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ استخرگاه، بهشت گمشده در قلب گیلان | راهنمای گردش (1402)

⚡ استخرگاه، بهشت گمشده در قلب گیلان | راهنمای گردش (1402)

⚡ استخرگاه، بهشت گمشده در قلب گیلان | راهنمای گردش (1402)


نویسنده: عسل غضنفری
12 مرداد 1402



اگر از من بپرسند شمال ایران چه‌طور جایی است هیچ حرفی نمی‌زنم، بلکه به آن‌ها نشان می‌دهم. جاذبه‌های گردشگری و روستاهای بی‌نظیر شمال را به آن‌ها نشان می‌دهم تا مفهوم بهشت گمشده را درک کنند. لیست بلندبالای جاهای دیدنی شمال تمام مسافران را سر ذوق می‌آورد و انگار قصد پایان هم ندارد. با این حساب فرقی ندارد چند بار منظره درخت‌های نخل و گل‌های رنگارنگ را از نزدیک دیده‌ایم و عطر درختان روحمان را نوازش کرده؛ ما باز هم مشتاق این منظره و حس‌وحال بی‌نظیرش هستیم.

اگر به شمال‌گردی علاقه دارید و دنبال جاهای دیدنی جدید هستید این مقاله برای شماست. این‌جا یکی از روستاهای زیبا و مهم رودبار را معرفی می‌کنیم و نگاهی به جاذبه‌های گردشگری اطراف می‌اندازیم. 

کلبه در استخرگاه

  • گردش در روستای استخرگاه :

اولین چیزی که توجه مسافران استخرگاه را جلب می‌کند، نام روستا است. دو استخر در ضلع شرقی و غربی روستا قرار دارد و برای همین نامش را "استخرگاه" گذاشته‌اند. یکی از استخرها در حیاط خانه قدیمی قرار دارد؛ سازه‌ای که عمر آن به ۱٠٠ سال می‌رسد و برای خودش ماجراهایی دارد. با وجود این‌که خانه قدیمی است، هنوز هم اطراف خانه زندگی در جریان است.

در طول روز مرغابی‌ها آزادانه پرسه می‌زنند و سگ‌ها از خانه مراقبت می‌کنند. وقتی هوا سرد می‌شود، مه خانه را در بر می‌گیرد و منظره مرموز و شبیه فیلم‌ها ایجاد می‌شود. خانه تاریخی روستای استخرگاه فرصت فوق‌العاده برای عکاسی فراهم می‌کند و برای همین توجه ویژه‌ای به این سازه می‌شود. لازم به ذکر است که برای ورود به خانه تاریخی باید هزینه پرداخت کنید.  

منظره استخر

اگر به سروصدا و سازه‌های انسانی علاقه چندانی ندارید، نگران نباشید. روستا در منطقه جنگلی رودبار قرار دارد و فرصت خوبی برای پیاده‌روی در اختیار شما می‌گذارد. یادتان باشد منطقه درفک با آب‌وهوای پیش‌بینی نشده (یا به قول عده‌ای، آب‌وهوای مودی) شناخته می‌شود؛ پس همیشه تجهیزات فصل را همراه داشته باشید. 
اگر به استراحت در طبیعت علاقه دارید، یک گزینه دیگر هم برای شما وجود دارد. شما می‌توانید اطراف آبشار استخرگاه کمپ بزنید و از طبیعت لذت ببرید. آبشار کمی با روستا فاصله دارد. آخر روستا یک دو راهی می‌بینید؛ مسیر سمت چپ با شیب بالا به جنگل می‌رسد و مسیر سمت راست که شیب کم‌تری دارد، شما را به سمت آبشار هدایت می‌کند.  

استخرگاه

  • مسیر دسترسی به روستای استخرگاه :

روستای استخرگاه در شهرستان رودبار قرار دارد. اگر از رشت حرکت می‌کنید، حدود یک ساعت و بیست دقیقه راه در پیش دارید. اگر هم از تهران حرکت می کنید می توانید بعد از پیمودن 290 کیلومتر (حدودا 4 ساعت) خود را به این روستای هدف گردشگری برسانید. از تهران وارد آزادراه قزوین به رشت می شوید و بعد عبور از شهر رودبار به سه راهی توتکابن در سمت راست خود می رسید از آنجا می توانید با مشاهده تابلوهای راهنمایی خود را به این منطقه گردشگری زیبا برسانید. استخرگاه در قلب روستاهای گیلان جا خوش کرده و در هر فصل زیبایی‌های خودش را دارد. برای دسترسی به این منطقه از شالیزارها و روستاهای زیبای گیلان عبور می‌کنید. این منظره آن‌قدر دوست‌داشتنی است که احتمالا مقصد را از یاد می‌برید و محو مسیر می‌شوید. مسیر روستا فرصت خوبی برای عکاسی است؛ پس دوربین را فراموش نکنید.

نقشه تهران به سراگاه

نقشه مسیر تهران به استخرگاه

  • اقامت در استخرگاه :

استخرگاه مقصد بسیاری از گردشگران است. هرجایی که مورد توجه مردم قرار بگیرد، فرصت خوبی برای کسب درآمد است و خیلی زود رشد می‌کند. در سال‌های گذشته مردم روستا به فکر محل سکونت برای گردشگرها بودند و چاره را پیدا کردند. در حال حاضر چند اقامتگاه بوم‌گردی در روستا وجود دارد و فضای مناسب برای استراحت در اختیار مسافر می‌گذارد. علاوه بر آن، برخی از مردم روستا اتاق‌های خانه خودشان را به مسافرها اجاره می‌دهند. این‌طوری فرصت خوبی برای تجربه زندگی روستایی آن‌هم در یکی از بهترین روستاهای شمال فراهم می‌شود.  
اگر به طبیعت علاقه دارید، کمپ و استراحت در طبیعت بهترین انتخاب برای شماست! تمام روز را در جنگل و میان درخت‌ها بگذرانید و تصاویر خاطره‌انگیز ثبت کنید.  

خانه های سنتی در کنار دریاچه

  • بهترین زمان سفر به روستای استخرگاه :

انتخاب بهترین زمان برای سفر به استخرگاه به سلیقه شما بستگی دارد. بیشتر گردشگران فصل بهار و اوایل تابستان را برای سفر به رودبار و روستای استخرگاه انتخاب می‌کنند؛ دقیقا همان زمانی که درخت‌ها جان دوباره می‌گیرند و همه‌جا سرسبز و آباد است.
اما اگر نظر شخصی من را بپرسید، فصل پاییز بهترین زمان برای سفر به استخرگاه است. برگ‌های زرد و نارنجی تمام زمین را می‌پوشانند و طبیعت آهسته به خواب می‌رود. منظره الهام‌بخش و باب میل عکاس‌ها! 

چشم انداز جنگل

استخرگاه در دامنه کوه درفک قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا کم است. همین موضوع باعث شده که این منطقه آب‌‌وهوای معتدل داشته باشد و حتی در فصل زمستان گزینه خوبی برای سفر باشد. فقط تصورش کنید! صبح زود است، مه روستا را در بر گرفته و کوه‌های اطراف سفیدپوش شده‌اند. 

چشم انداز برفی دریاچه

  • چه وسایلی با خود ببریم؟

گفتیم که آب‌وهوای این منطقه قابل پیش‌بینی نیست. شاید لحظه‌ای هوا گرم باشد و چند دقیقه بعد نم‌نم باران شما را شگفت‌زده کند! البته که ما آمادگی‌اش را داریم؛ هرچه نباشد این‌جا شمال است و با باران شناخته می‌شود. با توجه به این موضوع، قبل از سفر بارش و دمای هوا در روزهای آینده را بررسی کنید و تجهیزات مناسب فصل را همراه خودتان ببرید. اگر قصد کمپینگ دارید، چادر و تجهیزات مناسب را فراموش نکنید. 

حیوانات اهلی

مسیر دسترسی به روستا معمولا باز است؛ اما اگر در فصل زمستان سفر می‌کنید زنجیر چرخ و تجهیزات مناسب همراه خودتان ببرید. به هر حال احتیاط شرط عقل است و ما نمی‌خواهیم سفرمان خراب شود

تصویر هوایی

  • سخن آخر :

این‌هم از معرفی بهشت گم‌شده گیلان! امیدوارم جواب سوالتان را درمورد این منطقه گرفته باشید.اگر طبیعت و زندگی روستایی را دوست دارید حتما اقامتگاه های بوم گردی گیلان و این منطقه را برای  سفر انتخاب کنید و یک بار دیگر طعم زندگی در روستا را بچشید. اگر علاقه چندانی به این سبک زندگی ندارید، باز هم به این منطقه سفر کنید تا نظرتان برای همیشه عوض شود (:


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ